قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است
سرخط خبرها

دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد

  • کد خبر: ۲۲۲۹۶۶
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد
رئیس کانون بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی خراسان‌رضوی گفت: باید در حوزه افزایش‌های سالانه دستمزد، قانون رعایت شود و متناسب‌سازی باید از ابتدای بازنشستگی کارگر اعمال شود و منابعش هم از منابع عمومی دولت که سازمان بازنشستگی سهمی ندارد، دیده شود.

علی‌اصغر رضایی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، درباره سهم حق مسکن و درمان در حداقل‌های دستمزدی تصریح کرد: در استان خراسان‌رضوی، حدود ۲۸۰ هزار نفر بازنشسته داریم و در شهر مشهد این عدد حدود ۱۸۰ هزار نفر است. حدود ۷۲ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل مستمری را دریافت می‌کنند که سال قبل حدود ۶ میلیون تومان بوده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در حاشیه شهر مشهد، کمتر از ۵ الی ۶ میلیون تومان خانه اجاره‌ای نمی‌توانیم پیدا کنیم که مسلماً بازنشسته اجاره‌نشین با این میزان مستمری شرایط سختی را خواهد داشت.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی افزود: در بحث حق مسکن بازنشسته‌ها، بازنشسته‌های کشوری یک عددی دریافت می‌کنند. شاغلان کارگری امسال حق مسکنشان حدود ۹۰۰ هزار تومان و بن ماهانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. اما برای بازنشستگان تأمین اجتماعی بن پرداختی ۲۵۰ هزار تومان است و حق مسکن ۲۰۰ هزار تومان است.

رضایی ادامه داد: ما به لحاظ حق مسکن نه به کشوری‌ها شباهت داریم و نه به بازنشستگان کارمندی و کارگران شاغل در سازمان تأمین اجتماعی. متأسفانه به بازنشستگان ظلم مضاعفی می‌شود و هیچ توجهی به دل پردرد آن‌ها نمی‌شود.



وی بیان کرد: مجلس به جامعه کارگری توجه خاصی ندارد و متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی از منابع عمومی کشور هیچ سهمی نمی‌برد و سرانه درمان هم به این سازمان پرداخت نمی‌شود.

عضو کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور افزود: این صحبت بار‌ها شده که بزرگ‌ترین بدهکار به سازمان تأمین اجتماعی، دولت و شرکت‌های دولتی است. قوانینی که برای عدالت اجتماعی وضع می‌شود، تحمیلی هستند و منابعی هم که پیش‌بینی می‌شوند، اختصاص پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین، سازمان از یک طرف کمبود منابع دارد و از طرفی ۵۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد که در عمل، هیچ توجهی به این قشر جامعه نمی‌شود.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته، سفره بازنشستگان کوچک‌تر شده و ظلم مضاعفی به آن‌ها شده است، حداقل‌های قانونی رعایت نمی‌شود و مجریان قانون قانون‌شکنی می‌کنند.
به گفته وی، بازنشستگان دو ماده قانونی دارند که زندگی‌شان را دربر‌می‌گیرد. ماده ۹۶ که حقوق بازنشسته را تضمین می‌کند و سازمان را مکلف کرده همه‌ساله برابر نرخ تورم مرکز آمار و هزینه‌های زندگی، حقوق را افزایش دهد درحالی‌که سازمان حقوق‌ها را افزایش نمی‌دهد و از طرفی ماده ۵۴ که مربوط به درمان بازنشستگان است که آن هم به‌درستی اعمال نمی‌شود.

رضایی ادامه داد: اکنون زندگی بازنشسته‌ها ماتمکده است. آن‌ها به لحاظ اینکه کشورشان را دوست دارند و قانون اساسی را رعایت می‌کنند و به رهبری اطاعت می‌کنند و نمی‌خواهند بهانه دست اجانب دهند تا حالا تحمل کرده‌اند، اما ازاین به‌بعد زندگی قابل‌تحمل نیست.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی ادامه داد: امیدواریم مجلس جدید که ترکیب جدیدی دارد، بتواند برای این قشر ضعیف و نجیب که بیش‌از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو دارد، یک زندگی با رفاه نسبی فراهم کند.

وی گفت: بازنشستگان و خانواده‌های آن‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند. آن‌ها در تأمین هزینه‌های ازدواج و شغل فرزندانشان و تأمین مسکن و هزینه‌های درمان با چالش‌ روبه‌رو هستند.

در برآوردی که شورای عالی کار قبل از تعیین حداقل حقوق و دستمزد انجام داد، هزینه سبد زندگی یک خانوار ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تشخیص داده شد، درحالی‌که حداقل حقوق را روزانه ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال برای کارگر تعیین می‌کنند که به حداقل مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی هم گره خورده است.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که کارگر وقتی بازنشسته می‌شود، هزینه‌هایش بیشتر می‌شود. بخش مسکن هم که یک مشکل بزرگ برای اوست. اگر به نرخ اجاره مسکن در شهر نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که در هسته مرکزی شهر بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بوده و حاشیه شهر با متراژ ۵۰‌متری حدود ۵ میلیون تومان است و این، شرایط را در کنار هزینه‌های درمان به خصوص بیماری لاعلاج برای بازنشسته سخت می‌کند.

وی تأکید کرد: باید در مورد افزایش‌های سالانه، قانون رعایت شود و متناسب‌سازی باید از ابتدای بازنشستگی کارگر اعمال شود و منابعش هم از منابع عمومی دولت که سازمان بازنشستگی سهمی ندارد، دیده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->